Çalışma ve tüketim sosyolojisi : tarihsel ve kurumsal bir analiz
tarafından
 
Kalfa Topateş, Aslıcan.

Başlık
Çalışma ve tüketim sosyolojisi : tarihsel ve kurumsal bir analiz

Yazar
Kalfa Topateş, Aslıcan.

ISBN
9789750257759

Yazar Ek Girişi
Kalfa Topateş, Aslıcan.

Basım Bilgisi
1.baskı

Fiziksel Tanımlama
216 sayfa ; 24 cm

Seri
Seçkin Yayıncılık Akademik ve Mesleki Yayınlar ; no: 186.

Genel Not
Kaynakça: sayfa [197]-211.

İçerik
İçindekiler -- Önsöz 7 -- Teşekkür 9 -- GİRİŞ 13 -- 1. BÖLÜM: -- TÜKETİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ -- 1.1. İlkel Topluluklarda Tüketim Olgusu 21 -- 1.1.1. Marcel Mauss ve Potlaç Pratiği: Beslemek, Tüketmek, Rekabet Etmek 27 -- 1.1.2. Bronislaw Malinowski ve Kula Pratiği: Değiş Tokuşun Döngüselliği 32 -- 1.2. Köleci Toplumlarda Tüketim Olgusu 35 -- 1.3. Feodalizm ve Değişen Tüketim Kalıpları: Doğal Ekonomiden Denizaşırı Ticarete 39 -- 1.3.1. Köleci Sistemin Çöküşü ve Ticari Faaliyetlerin Durgunlaşması 39 -- 1.3.2. Feodal Dönemde Kentler, Haçlı Seferleri ve Lüks Tüketim 43 -- 1.3.3. Orta Çağ'da Ticaretin Mekânsallığı: Panayırlar 47 -- 1.4. Feodalizmin Çözülmesi ve Erken Kapitalizmde Tüketim 50 -- 1.4.1. "Pazar Kurucu" İşleviyle Lüks Tüketim 53 -- 1.4.2. Tüketim-Sınıf İlişkisi 55 -- 1.4.2.1. Tüketimin Sınıfsallığının Simgeleri: Çay, Kahve ve Çikolata 55 -- 1.4.2.2. Tüketim, Sınıfsal Eşitsizlikler ve Çalışma Etiği 57 -- 1.4.2.3. Metaların Bolluğu ve Lüks Tüketimin Yaygınlaşması 59 -- 1.5. Sanayi Devrimi Yılları ve Tüketim Olgusu 61 -- 1.5.1. Sanayi Devrimi ve Tüketimin Sınıfsallığı 62 -- 1.5.2. İşçi Sınıfı ve Tüketim Olgusu 68 -- 1.5.2.1. İşçi Sınıfının Tüketim Kalıpları 68 -- 1.5.2.2. Çalışma Etiği ve Tüketim İlişkisi 71 -- 1.6. Fordist Paradigma ve Kitlesel Üretim-Kitlesel Tüketim Dengesi 72 -- 1.6.1. Bir Üretim Örgütlenmesi Olarak Fordizm 72 -- 1.6.2. Fordizmin Geniş Anlamı: Kitlesel Tüketim Normlarının Yaygınlaşması 74 -- 1.6.3. Fordist Dönemde Tüketimin İdeolojik ve Politik Boyutları 78 -- 1.7. Fordizmin Krizi ve Postfordist Üretim Biçimine Geçiş 80 -- 1.7.1. Tüketim Toplumu Fenomeninin Ortaya Çıkışı 83 -- 1.7.2. Tüketim Toplumu İdeolojisi 86 -- 1.7.3. Geç Kapitalizmde Tüketim Olgusunun Genel Özellikleri 90 -- 1.7.4. Çalışma İlişkileri ve Tüketim 92 -- 2. BÖLÜM: -- TÜKETİM KURAMLARI -- 2.1. Klasik Tüketim Kuramları 95 -- 2.1.1. Karl Marx: Meta Fetişizmi ve Tüketim Araçları 96 -- 2.1.2. Max Weber: Statü Tabakalaşması ve Tüketim İlişkisi 97 -- 2.1.3. Georg Simmel: Moda, Kent ve Tüketim 101 -- 2.1.4. Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Olgusu 103 -- 2.2. Fordist Dönemde Tüketim Kuramları 107 -- 2.2.1. Frankfurt Okulu Düşünürleri 109 -- 2.2.1.1. Theodor Adorno ve Max Horkheimer: Kitle Kültürünün Seri Üretimi 110 -- 2.2.1.2. Erich Fromm: "İnsanın Özü" Olarak Tüketim Özgürlüğü 113 -- 2.2.1.3. Herbert Marcuse: Üretim-Tüketim Döngüsü ve Tahakküm İlişkileri 115 -- 2.2.2. Hannah Arendt 116 -- 2.2.3. Henry Lefebvre: Gündelik Hayat-Tüketim İlişkiselliği 121 -- 2.3. Çağdaş Tüketim Kuramları 125 -- 2.3.1. Zygmunt Bauman 126 -- 2.3.3.1. Üretim Toplumundan Tüketim Toplumuna Yoksulluğun Değişen Anlamı 126 -- 2.3.1.2. Tüketim Toplumunda Tüketici Olmak 132 -- 2.3.1.3. Tüketim ve Kimlik 134 -- 2.3.1.4. Tüketim ve Arzu 138 -- 2.3.1.5. Tüketim ve Özgürlük 145 -- 2.3.1.6. Çalışma Etiğinden Tüketim Estetiğine Emeğin Dönüşümü 151 -- 2.3.1.7. Tüketim ve Etik 153 -- 2.3.2. George Ritzer 155 -- 2.3.2.1. Toplumun McDonaldlaştırılması 155 -- 2.3.2.2. Tüketim Araçları ve Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek 167 -- 2.3.3. Jean Baudrillard 176 -- 2.3.3.1. Tüketim Toplumu ve Göstergeler Dünyası 176 -- 2.3.3.2. Bolluk-Savurganlık İlişkiselliğinde Tüketim Toplumu 178 -- 2.3.3.3. Kitle İletişim Araçları ve Hazzın Kurgusallığı 181 -- 2.3.3.4. Bedenin Metalaşması ve Narsist Tüketim 183 -- 2.3.3.5. Tüketim Toplumunda Modanın İşlevi 185 -- 2.3.3.6. Tüketim Toplumunda Boş Zamanın Anlamı 186 -- 2.3.3.7. Tüketimin Mekânsal Bağlamı 187 -- 2.3.3.8. Tüketim Toplumunun Patolojisi 189 -- Sonuç ve Öneriler 191 -- Kaynakça 197 -- Kavram Dizini 213

Özet
Özellikle 1970'li yıllardan itibaren küresel kapitalizmin yeni görüngülerinden biri olarak ortaya çıkan tüketim toplumu birçok sosyoloğun inceleme alanına girmiş ve bu kapsamda tüketim olgusu, üretimle olan bütünleşikliği ve ilişkiselliği çerçevesinde Çalışma Sosyolojisi alanında da önemli bir çalışma alanı haline gelmiştir. Kitap bu anlamda çalışmayla üretim ve tüketim arasındaki ilişkiselliğin çağdaş ve kuramsal bağlamlarını tartıştığı kadar, tüketim-üretim döngüsünün ekonomik, sosyolojik, tarihsel gelişimi ve değişimine de ışık tutmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın ilk bölümünde ilkel topluluklar, köleci toplumlar, feodal toplumlar ve kapitalizmin farklı tarihsel bağlamlarından günümüze uzanan süreçte tüketim örüntülerinde yaşanan değişimler; ikinci bölümünde ise Weber gibi klasik sosyologların, Frankfurt Okulu düşünürleri ve Fordist döneme damgasını vuran diğer araştırmacıların, son olarak 1970'lerden itibaren tüketim toplumunu tartışan Bauman, Baudrillard, Ritzer gibi düşünürlerin sosyoloji ve siyaset bilimi literatüründe yer alan tüketim analizleri ele alınmaktadır.

Konu Başlığı
Consumption -- Social aspects.
 
Tüketim -- Sosyal yönler.
 
Consumer behavior -- Social aspects.
 
Tüketici davranışı -- Sosyal yönler.


LibraryMateryal TürüDemirbaşYer Numarası
Ekonomi KütüphanesiKitapEKOBKN0011225306.3 KAL 2019