İktisadi ve İdari Yönleriyle AHİLİK
tarafından
Erbaşı, Ali..
Başlık
:
İktisadi ve İdari Yönleriyle AHİLİK
Yazar
:
Erbaşı, Ali..
ISBN
:
9786254023231
Yazar Ek Girişi
:
Erbaşı, Ali..
Fiziksel Tanımlama
:
162 sayfa. 23 cm
İçerik
:
ÖN SÖZ--BÖLÜM 1--İKTİSADİ VE İDARİ ÖRGÜTLENME MODELİ AHİLİK: GENEL BİR BAKIŞ--1.1. Ahi Ne Demektir?-1.2. Fütüvvet ve Fütüvvetnameler--1.3. Ahilik Nedir ve Amaçlan Nelerdir?--1.4. Ahilik Nasıl Ortaya Çıkmıştır?--1.5. Ahi Teşkilatının Esinlendiği Yapılar--1.6. Ahiliğin Kurucusu: Ahi Evran Kimdir?--1.7. Bir Ahi Nasıl Olmalı?--1.8. Kimler Ahiliğe Kabul Edilmezdi?--1.9. Bir Gencin Ahiliğe Girişi--1.10. Ahilik Nasıl Ortadan Kalkmıştır?--BÖLÜM 2 İKTİSADİ YÖNLERİYLE AHİLİK--2.1. Ahilikteki Rekabet Anlayışı 2.2. Ahiliğin Servet, Kazanç ve Paraya Bakış Açısı--2.3. Ahilikte Standardizasyon, Denetim ve Cezalandırılma Şekilleri-2.4. Ahilikte Sermayenin İş Birliği ve Dayanışması: Orta Sandıkları--2.4.1. Orta Sandıklarının Gelirleri--2.4.2. Orta Sandıklarının Giderleri--2.5. Ahilikte Müşteri Odaklılık--2.6. Ahilikte İş Ahlakı--2.7. Ahilikte Eğitim--2.8. Ahilikte Fiyatlama--2.9. Ahilikte Çalışan Motivasyonu--BÖLÜM 3 İDARİ YÖNLERİYLE AHİLİK--3.1. Ahilikte Teşkilatlanma Modeli--3.1.1. Teşkilatın İdari Yapısı--3.1.1.1. Ahiliğin İlk Dönemlerindeki İdari Yapılarıması--3.1.1.2. Ahiliğin Sonraki Dönemlerindeki İdari Yapılanması--3.1.1.2.1. Şeyhül-Meşayih (Ahi Şeyhi)--3.1.1.2.2. Kadı ve Muhtesip--3.1.1.2.3. Ahi Baba Vekili (Kahyalar Başı)--3.1.1.2.4. Kahyalar Meclisi (Büyük Meclis)--3.1.1.2.5. Meslek Gruplarının Yönetim Kurullan--3.1.1.2.5.1. Kethüda--3.1.1.2.5.2. Yiğitbaşı (Server)--3.1.1.2.5.3. İşçibaşı--3.1.1.2.5.4. Ehl-i Hibre ve Ehl-i Sınai--3.1.1.2.6. Esnaf Şeyhi--3.1.1.2.7. Esnaflar--3.1.2. Teşkilatta Yer Alan İşletmelerin İdari Yapısı--3.1.2.1. Yamak--3.1.2.2. Çırak--3.1.2.3. Kalfa--3.1.2.4. Usta--3.2. Ahilikte Dâhili ve Haricî Üyeler--3.3. Çarşı ve Pazarlar--3.4. Zaviyeler--3.5. Ahiliğin Teşkilatlandığı Yerler--3.6. Ahiliğin Günümüze Yansımaları--3.7. Ahilikte Esnaf Toplantıları--3.8. Ahilikte Törenler--Kaynaklar
Özet
:
Şanlı tarihi ve dillere destan kültürüyle selam olsun Asil Türklere (Atalarımıza).Askeri bir zafer elde edildiğinde, fethedilen yerlerde güçlü bir iktisadi yapılanma oluşturmak gerekir. Diyor ki Osman Gazi: "Bir yeri elde tutmak, orayı fethetmekten daha zordur." Aynı tespite bir başka örnek: Diyor ki Mustafa Kemal Atatürk: "Askeri zaferler iktisadi zaferlerle taçlanmadıkça bir ülke müreffeh olamaz." Askeri zaferleri taçlandıran iktisadi yapılanmayı sürdürülebilir kılacak idari bir yapılanma oluşturmanın gerekliliği aşikardır. Bu yönüyle Ahilik sistemine tarihi açıdan bakmak bir kenara, sistemin iktisadi ve idari yapısının anlaşılması oldukça büyük önem taşımaktadır. Şeyh Edebali'nin "Geçmişini iyi bil ki geleceğe sağlam basasın. Nereden geldiğini unutma ki, nereye gideceğini unutmayasın." öğüdü gereğince, geleceğe yön verecek geçmiş esnaf ve sanatkâr anlayışımızın bilinmesi gereklidir. Bu bakımdan Ahilik tarih sahnelerinde kalmış olmakla birlikte, ilke ve prensipleri ile evrensel olan ve geleceği aydınlatmak açısından günümüze birçok yansıması olabilecek bir teşkilattır. Ahi teşkilatının tüm yönleriyle incelenip iyi uygulamalarının içselleştirilmesi ve yeni bir idari yapılanmaya model olması mümkündür.(Önsöz)
Konu Başlığı
:
Loncalar -- Türkiye -- Tarih
Guilds -- Türkiye -- History
Library | Materyal Türü | Demirbaş | Yer Numarası | Durumu / Lokasyon / İade Tarihi |
---|
Ekonomi Kütüphanesi | Kitap | EKOBKN0013094 | 331.794 ERB 2020 | Eskişehir Yolu Yerleşkesi Genel Koleksiyon |