Modern dış ticaret kuramları
tarafından
Atik, Hayriye. yazar
Başlık
:
Modern dış ticaret kuramları
Yazar
:
Atik, Hayriye. yazar
ISBN
:
9786051331539
Yazar Ek Girişi
:
Atik, Hayriye. yazar
Fiziksel Tanımlama
:
139 sayfa ; 24 cm.
Seri
:
Nobel Yayın No ; 251. İktisadi-İdari Bilimler No ; 46.
Nobel Yayın No ; 251.
İktisadi-İdari Bilimler No ; 46.
İçerik
:
İÇİNDEKİLER -- GİRİŞ 1 -- BÖLÜM 1: KLASİK DIŞ TİCARET TEORİLERİ 3 -- I. MERKANTİLİZM, MUTLAK ÜSTÜNLÜK VE KARŞILAŞTIRMALI ÜSTÜNLÜK 4 -- A. Merkantilizm 4 -- 1. Devlet Gücünün Artırılması 4 -- 2. Ekonomik Hayata Devlet Müdahalesi 4 -- 3. Statik Bir Dünya Görüşü 4 -- B. Standart Dış Ticaret Modellerinin Dayandığı Varsayımlar 5 -- C. Emek-Değer Teorisi 6 -- D. Mutlak Üstünlük ve Karşılaştırmalı Üstünlük Teorileri 6 -- II. SAF ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ: ARZ 9 -- A. Klasik Teori ve Fırsat Maliyeti Yaklaşımı 10 -- B. Sabit Maliyet Koşulları Altında Ticaretin Temeli ve Ticaret Kazancı 11 -- C. Çoğalan Maliyet Koşulları Altında Ticaretin Temeli ve Ticaret Kazancı 16 -- D. Azalan Maliyet Koşullan Altında Ticaretin Temeli ve Ticaret Kazancı 18 -- E. Faktör Donatımı Teorisi ve Ortaya Çıkış Nedeni 19 -- F. Bir Ülkenin Faktör Donanımının (Donatımı) Tanımlanması 20 -- G. Uluslararası Faktör Fiyatları Eşitliği Teoremi 21 -- H. Stolper Samuelson Teoremi 21 -- İ. Rybczynski Teoremi 23 -- J. Leontief Paradoksu 24 -- K. Heckscher-Ohlin Teoremine Yönelik Eleştiriler 25 -- III. SAF ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ: ARZ VE TALEP 26 -- A. Toplumsal Kayıtsızlık Eğrileri Analize Dahil Edildiğinde Kapalı Ekonomi Dengesi 27 -- B. Açık Ekonomi Dengesi 28 -- C. Karşılıklı Talep Kanunu 29 -- D. Teklif Eğrileri Yardımıyla Dış Ticaret Haddinin Belirlenmesi 31 -- E. Önemsiz Olmanın Önemi ya da Küçük Ülke Avantajı 33 -- SONUÇ 34 -- KAYNAKÇA 36 -- -- BÖLÜM 2: NİTELİKLİ İŞ GÜCÜ TEORİSİ 37 -- I. NİTELİKLİ İŞ GÜCÜ TEORİSİNİN VARSAYIMLARI 38 -- II. UYGULAMALI ANALİZLER 40 -- A. ABD ile İlgili Analizler 40 -- 1. ABD Ekonomisi Üzerine Birinci Uygulama 40 -- 2. ABD Ekonomisi Üzerine İkinci Uygulama 44 -- 3. Araştırma Geliştirme Harcamaları ve Nitelikli İş Gücü 48 -- B. Bab Almanya ile İlgili Analizler 48 -- III. ÜLKELERİN NİTELİKLİ İŞ GÜCÜ STOKLARI 49 -- SONUÇ 51 -- KAYNAKÇA 52 -- BÖLÜM 3: TERCİHLERDE BENZERLİK TEORİSİ 53 -- I. ULUSLARARASI TİCARET TEORİSİ VE LİNDER HİPOTEZİ 54 -- A. Faktör Donanımı Kuramına Dönük Eleştiriler 54 -- B. Tercihlerde Benzerlik Kuramının Varsayımları 55 -- C. Teorinin Dayandığı Temel Kavramlar 56 -- II. UYGULAMALI ANALİZLER 59 -- III. TÜRKİYE ÜZERİNE BİR UYGULAMA 59 -- A. Yöntem ve Veri 60 -- B. Analiz Sonuçları 62 -- SONUÇ 63 -- KAYNAKÇA 64 -- BÖLÜM 4: TEKNOLOJİK AÇIK TEORİSİ 67 -- I. POSNER MODELİ 67 -- A. Modelin Varsayımları ve Sınıflamaları 67 -- B. Modelin Açıklama Mekanizması 68 -- C. Modelde Yeniliklerin Ortaya Çıkış Süreci 71 -- II. KATRAK MODELİ 74 -- III. HUFBAUER MODELİ 75 -- SONUÇ 77 -- KAYNAKÇA 78 -- BÖLÜM 5: ENDÜSTRİ İÇİ TİCARET 79 -- I. ENDÜSTRİNİN VE ENDÜSTRİ-İÇİ TİCARETİN TANIMI 79 -- A. Endüstrinin Tanımı 79 -- B. Endüstri-İçi Ticaretin Tammı 80 -- II. ENDÜSTRİ-İÇİ TİCARETİN NEDENLERİ 81 -- A. Ülkelere İlişkin Özellikler 81 -- B. Mallara İlişkin Özellikler 90 -- C. Piyasaya İlişkin Özellikler 91 -- III. ENDÜSTRİ-İÇİ TİCARET TEORİLERİ 92 -- A. Yapısal Olarak Rekabetçi Piyasalarda Endüstri-İçi Ticaret 92 -- B. Oligopolcü Piyasalarda Endüstri-İçi Ticaret 98 -- C. Ürün Çeşitlendirmesine Giden Firmalar, Çok Uluslu Şirketler ve Endüstri-İçi Ticaret 98 -- -- IV. ENDÜSTRİ-İÇİ TİCARETİN ÖLÇÜLMESİ 101 -- A. Balassa Endeksi 101 -- B. Grubel-Lloyd Endeksleri 102 -- C. Uyarlanmış Grubel-Lloyd Endeksi 103 -- E. Glejser-Goosens-Eede Endeksi 104 -- F. Loertcscher-Wolter Endeksi 104 -- G. Marjinal Endüstri-İçi Ticaret 105 -- SONUÇ 106 -- KAYNAKÇA 107 -- BÖLÜM 6: ÜRÜN DÖNEMLERİ TEORİSİ 111 -- I. TEORİNİN VARSAYIMLARI, KAVRAMLARI VE DEĞİŞKENLERİ 112 -- A. Teorinin Varsayımları 112 -- B. Teorinin Kavramları 112 -- C. Teorinin Değişkenleri 113 -- II. TEORİNİN MEKANİZMASI 113 -- A. Dış Ticaretin Ortaya Çıkış Süreci 113 -- B. Teorinin Üç Aşamalı Olarak Açıklanması 114 -- 1. Yeni Ürün Aşaması 115 -- 2. Olgunlaşmış Ürün Aşaması 115 -- a. Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı 116 -- b. Standartlaşma ve Ölçek Ekonomileri 116 -- c. Geleneksel Teori ile Karşılaştırma 117 -- 3. Standart Ürün Aşaması 117 -- a. Karşılaştırmalı Üstünlüğün Kayması: ABD'nin Karşılaştırmalı Üstünlüğünü Kaybetmesi 118 -- b. Karşılaştırmalı Üstünlüğün Kayması: Diğer Gelişmiş Ülkelerin Karşılaştırmalı Üstünlüğü Kazanması 119 -- c. Karşılaştırmalı Üstünlüğün Kayması: Az Gelişmiş Ülkelerin 120 Karşılaştırmalı Üstünlüğü Kazanması -- C. Teorinin Beş Aşamalı Olarak Açıklanması 120 -- III. TEORİNİN SINANMASI 125 -- IV. ÜRÜN DÖNEMLERİ TEORİSİNİN DİĞER TEORİLER İLE KARŞILAŞTIRILMASI 127 -- A. Ürün Dönemleri Teorisinin Heckscher-Ohlin Teorisi ile Karşılaştırılması 127 -- B. Ürün Dönemleri Teorisinin Nitelikli İş Gücü Teorisi ile Karşılaştırılması.. 130 -- C. Ürün Dönemleri Teorisinin Teknoloji Açığı Teorisi ile Karşılaştırılması.... 130 -- D. Ürün Dönemleri Teorisinin Tercihlerde Benzerlik Teorisi ile Karşılaştırılması 131 -- V. TEORİNİN ELEŞTİRİSİ 131 -- SONUÇ 132 -- KAYNAKÇA 132 -- GENEL KAYNAKÇA 135
Özet
:
Bu çalışma günümüzde gittikçe karmaşıklaşan ve genişleyen dış ticaret olgusunu açıklamak amacıyla geliştirilen yeni dış ticaret (modern dış ticaret) kuramlarını teorik ve uygulamalı analizler çerçevesinde ele almayı amaçlamaktadır. Hem gelişmekte olan ülkelerin büyüme ve kalkınmasında hem de gelişmiş ekonomilerin küreselleşmeyi kendi lehlerine çevirmelerinde dış ticaret önemli bir araçtır. Dolayısıyla, günümüzde dış ticareti açıklamak amacıyla geliştirilen modern kuramların incelenmesi ve anlaşılması önem taşımaktadır. Ne var ki, Türkçe literatürde modern dış ticaret kuramları, uluslararası iktisat kitapları içinde bir bölüm ya da alt bölüm şeklinde ele alınmış, kuramlarla ilgili detaylı açıklamaların yer aldığı kitaplar sayıca yetersiz kalmıştır. Oysa, Türkiye gibi sanayileşmesini ve gelişmesini henüz tamamlayamamış bir ülkede, dış ticaretin büyüme ve kalkınma sürecinde rol oynayabilmesi için dış ticaret kuramlarının yeterli düzeyde açıklanması ve anlaşılması gerekmektedir. Bu anlayış çerçevesinde hazırladığımız bu kitabın hem lisans hem de lisans üstü eğitim düzeylerinde okutulan dış ticaret ve uluslararası iktisat derslerinde önemli bir başvuru kitabı olması beklenmektedir. Kitaptan ikinci beklentimiz, dış ticaretle ilgilenen sanayici ve iş adamlarının dış ticaret kuramları ile ilgili bilgilerini genişletmelerine yardımcı olmaktır.
Konu Başlığı
:
International trade
Uluslararası ticaret
Foreign trade -- Theory.
Dış ticaret -- Teori.
Yazar Ek Girişi
:
Türker, Oğuzhan,
Library | Materyal Türü | Demirbaş | Yer Numarası | Durumu / Lokasyon / İade Tarihi |
---|
Ekonomi Kütüphanesi | Kitap | EKOBKN0003941 | 382.3 ATI 2011 | Merkez Kütüphane Genel Koleksiyon |