Uluslararası ticarette fiyata dayalı rekabet gücü ile endüstri-içi ticaret arasındaki ilişki : Türk imalat sanayi örneği
tarafından
Bedir, Atilla. yazar
Başlık
:
Uluslararası ticarette fiyata dayalı rekabet gücü ile endüstri-içi ticaret arasındaki ilişki : Türk imalat sanayi örneği
Yazar
:
Bedir, Atilla. yazar
ISBN
:
9789751944825
Yazar Ek Girişi
:
Bedir, Atilla. yazar
Fiziksel Tanımlama
:
226 sayfa : tablo ; 24 cm.
İçerik
:
İÇİNDEKİLER -- TEŞEKKÜR iii -- ÖZET v -- İÇİNDEKİLER vi -- ÇİZELGELER DİZİNİ x -- ŞEKİLLER DİZİNİ xi -- KISALTMALAR xii -- GİRİŞ 1 -- I. ULUSLARARASİ REKABET GÜCÜ 9 -- 1.1. Uluslararası rekabet gücü tanımı 11 -- 1.1.1 Ülke düzeyinde uluslararası rekabet gücü tanımları 12 -- 1.1.2 Sektör ve firma düzeyinde uluslararası rekabet gücü tanımları 15 -- 1.2. Uluslararası rekabet gücünün unsurları ve belirleyicileri 16 -- 1.3. Porter yaklaşımı 21 -- 1.3.1 Ulusal rekabetçi üstünlüğün belirleyicileri 23 -- 1.3.2 Kümelenme oluşumları ve uluslararası rekabet gücü 29 -- 1.4. Karşılaştırmalı üstünlükler ve rekabetçi üstünlükler üzerine bir değerlendirme 30 -- 1.4.1 Pazarlama faaliyetleri, değer denklemi ve rekabetçi üstünlük ilişkisi 33 -- 1.5. Rekabetçi gelişme aşamaları 35 -- 1.6. Kaliteye dayalı uluslararası rekabet gücü 39 -- 1.6.1. Ürün kalitesi ile maliyet / fiyat ilişkisi 43 -- 1.6.2. Kaliteye dayalı rekabet ve göstergeleri 49 -- 1.6.2.1. Kalitenin üç temel göstergesi 49 -- 1.6.2.1.1. İhracat birim değeri (BDihr) 49 -- 1.6.2.1.2. Açıklanmış kalite elastikiyeti 51 -- 1.6.2.1.3. Yüksek fiyat segmentlerinde konumlanma 53 -- 1.6.2.2. Bazı kalite göstergeleri 54 -- 1.7. Uluslararası rekabet gücü ölçme metodları / göstergeleri 56 -- 1.7.1. Dünya Ekonomik Forumu endeksleri 56 -- 1.7.1.1. Küresel rekabet gücü endeksi 57 -- 1.7.1.2. İşalemi rekabet gücü endeksi 62 -- 1.7.1.3. Yeni küresel rekabet gücü endeksine geçiş 63 -- 1.7.2. Uluslararası Yönetim Geliştirme Merkezi (IMD) endeksi 63 -- 1.7.3. UNİDO rekabetçi endüstriyel performans (CİP) endeksi 66 -- 1.7.4. İmalat sanayii uluslararası rekabet gücü (MEÇİ) endeksi 66 -- 1.7.5. Küçük ülke imalat sanayii uluslararası rekabet gücü (SSMECI) endeksi 67 -- 1.7.6. Reel kur ve faktörlerin uluslararası rekabet gücü ile ilişkisi67 -- 1.7.7. Reel efektif döviz kuru endeksleri (REER) 69 -- 1.7.7.1. IMF hesaplamaları 69 -- 1.7.7.1.1. Birim işgücü maliyetine dayalı reel efektif döviz kuru 69 -- 1.7.7.1.2. Tüketici fiyat indeksine dayalı reel efektif döviz kuru 72 -- 1.7.7.1.3. Rekabet gücü ağırlık yapısının (Wij) hesaplanması 72 -- 1.7.8. Fiyat açısından uluslarası rekabet gücü göstergeleri 74 -- 1.7.8.1. Sektörlerin göreli fiyat ilişkisi 74 -- 1.7.8.2. OECD tarafından hesaplanan fiyata dayalı rekabet gücü göstergeleri 76 -- 1.7.8.2.1. İthalat rekabet gücü 77 -- 1.7.8.2.2. İhracat rekabet gücü 77 -- 1.7.8.2.3. Toplam rekabet gücü 78 -- 1.7.8.2.4. OECD Interlink modelinde ihracat rekabet gücü 79 -- 1.7.9. Açıklanmış dış ticaret performans endeksleri 80 -- 1.7.9.1. Açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler (RCA) 80 -- 1.7.9.2. Dış ticaret performans endeksleri 81 -- 1.7.9.2A. Yapısal değişim endeksleri 81 -- 1.7.9.2.2. Dış ticarette uzmanlaşma 82 -- 1.7.10. Rekabet gücünün diğer göstergeleri 83 -- 1.8. Bölüm özeti 84 -- -- II. ULUSLARARASI ENDÜSTRİ-İÇİ TİCARET 87 -- 2.1. Uluslararası dış ticaretin geleneksel açıklaması ve endüsti-içi ticaretin oluşumu üzerine kısa bir mukayese 87 -- 2.2. Endüstri-içi ticaret tanımı, ilk bulgular ve temel teorileri, yatay ve dikey endüstri ticaret yapısı ve belirleyicileri 91 -- 2.2.1. Endüstri-içi ticaret literatüründe endüstri tanımı 91 -- 2.2.2. Uluslararası endüstri-içi ticaretin tanımı 93 -- 2.2.2.1 Marjinal uluslararası endüstri-içi ticaret kavramı 94 -- 2.2.3. Uluslararası-endüstri-içi ticaret hakkında ilk bulgular 95 -- 2.2.4. Günümüzde endüstri-içi ticaretin boyutu 99 -- 2.2.5. Teorik yaklaşımlar 102 -- 2.2.5.1. Ölçek ekonomileri ve/veya ürün farklılaştırılması 103 -- 2.2.5.2. Firmalar arası stratejik etkileşim 110 -- 2.2.5.3. Dikey üretim yapısı veya farklılaştırılmış üretim malları 111 -- 2.2.5.4. Teknik farklılıklar 113 -- 2.2.5.5. Tercihlerde benzerlik (Linder hipotezi) 114 -- 2.2.5.6. Yeni ürün, teknolojik açık ve ürün devreleri 115 -- 2.2.5.7. Uluslararası üretim ve çokuluslu şirketlerin endüstri-içi ticaret üzerine yansımaları 117 -- 2.2.5.7.1. Çok uluslu şirketlerde uluslararası dış ticaretin yapısı - Firma içi ticaret 119 -- 2.2.6. Yatay ve dikey endüstri-içi ticaret yapısı ve belirleyicileri 122 -- 2.2.7. Endüstri-içi ticareti ölçme yöntemleri / endeksleri 124 -- 2.2.7.1. Balassa endeksi 124 -- 2.2.7.2. Grubel-Lloyd endeksleri 125 -- 2.2.7.3. Aquino Endeksi 127 -- 2.2.7.4. Glejser-Goosens-Eede endeksi 129 -- 2.2.7.5. Loertcscher-VVolter endeksi 130 -- 2.2.7.6. Marjinal endüstri-içi ticaret ölçme yöntemleri / endeksleri 13 0 -- 2.2.7.6.1. Hamilton-Kniest endeksi 131 -- 2.2.7.6.2. Greenaway-Hine-Milner-Elliott Ölçümü 131 -- 2.2.7.6.3. Brülhart endeksleri 133 -- 2.2.7.6.3.1. "Grubel-Lloyd Tip" A endeksi 133 -- 2.2.7.6.3.2. Marjinal endüstri-içi ticaret ve sektörel performans: B endeksi 133 -- 2.2.7.6.3.3. Ölçme metodu C 134 -- 2.3. Bölüm özeti 135 -- III. TÜRKİYE'DE İMALAT SANAYİİNDE ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ VE ENDÜSTRİ-İÇİ TİCARET İLİŞKİSİ 137 -- 3.1. Çalışmanın kapsamı, yöntemi ve verisi 138 -- 3.2. Türkiye'de imalat sanayii endüstrilerinin rekabet biçimi 140 -- 3.3. İmalat sanayii sektörlerinde endüstri-içi ticaretin boyutu 146 -- 3.4. Uluslararsı rekabet gücü ile endüstri-içi ticaret üzerine tartışmaların / düşüncelerin genel çerçevesi148 -- 3.5. Hipotezler ve testleri 151 -- 3.6. Bölüm özeti 160 -- SONUÇLAR 163 -- KAYNAKLAR 171 -- -- EKLER 185 --
Özet
:
Uluslararası rekabet gücünün unsurları, temel belirleyicileri ve ölçüm teknikleri (göstergeleri) gerek akademik dünyada gerekse tüm iktisadi karar alıcılar arasında daha sık ve özenle ele alınır olmuştur. 1980’li yıllardan bu yana bir taraftan uluslararası rekabet gücü ve rekabet gücünün hangi yönde değiştiği hususunda sektörel konular başta olmak üzere akademik çalışmalar, uluslararası faaliyetler ve yerel sivil toplum örgütü insiyatifleri artarken diğer yandan ülkeler / sektörler / firmalar uluslararası rekabet gücünü geliştirmeye yönelik çeşitli yapılanma ve programlarlar ortaya koymaktadır.
Konu Başlığı
:
International trade -- Competition.
Uluslararası ticaret -- Rekabet.
Competition, International
Rekabet, Uluslararası.
Manufacturing industries -- Turkey.
İmalat endüstrileri -- Türkiye.
Library | Materyal Türü | Demirbaş | Yer Numarası | Durumu / Lokasyon / İade Tarihi |
---|
Ekonomi Kütüphanesi | Kitap | EKOBKN0004493 | 382.3 BED 2009 | Merkez Kütüphane Genel Koleksiyon |