Has-bağçede 'ayş u tarab : nedîmler, şâirler, mutribler
tarafından
 
İnalcık, Halil, 1916-2016, yazar

Başlık
Has-bağçede 'ayş u tarab : nedîmler, şâirler, mutribler

Yazar
İnalcık, Halil, 1916-2016, yazar

ISBN
9786053324171

Yazar Ek Girişi
İnalcık, Halil, 1916-2016, yazar

Basım Bilgisi
2. basım.

Fiziksel Tanımlama
xiii, 496 sayfa : renkli resimli ; 30 cm.

Seri
Seçme eserleri ; 3

Genel Not
"Genel yayın no: 3270"--T.p. verso.
 
Dizin var.

İçerik
Kısaltmalar -- 1. Klasik Edebiyatın Menşei: İrani Gelenek -- 2. Selçuklu Dönemi -- 3. Beylikler Dönemi : Germiyanlı Şairler -- 4. Osmanlı Dönemi : Timurlular ve Osmanlılar -- 5. Osmanlı Şairlerinde İşret Meclisi -- 6. Osmanlı Sarayında İşret Meclisi -- 7. Lale Devri -- 8. Klasik Edebiyatta Patronaj ve Fuzuli -- 9. 1503-1526 İn'am Defterine Göre Şairler ve Aldıkları Bağışlar -- Notlar -- Kaynakça

Özet
Has-Bağçede ‘Ayş u Tarab: Nedimler, Şairler, Mutribler Osmanlı sarayında padişahların has-bağçede geçirdiği hoş vakitleri ve bu adetin İslam öncesi İran imparatorluğundan Emevi, Abbasi ve Timuri saraylarına uzanan köklü geleneğini, o dönemlerde yazılmış değerli kaynaklardan derleyerek sunan bir çalışma. Padişah işret meclisi adıyla anılan bu eğlencelere yakın adamları olan nedimlerle birlikte katılır; şiir, musiki, ve raks sanatlarının en seçkin örnekleri eşliğinde eğlenirdi. Bu meclisler, hükümdarın ve imparatorluktaki seçkin sınıfların zevklerini ve yaşam tarzlarını hem yansıtır, hem yeniden biçimlendirirdi. Çiçek bahçeleri, havuzlar, fıskiyeler, su kanalları, nahiller, buhurdanlar arasında, genç sakilerin içki sunduğu bir mecliste şiir okuyan, saz çalan, şarkı söyleyen usta sanatkarlar eşliğinde sürülen zevk u safa, tüm Ortadoğu saraylarında vazgeçilmez bir gelenekti. Emevi ve Abbasi dönemlerinden beri bu meclisler levazim-i saltanat yani hükümdarlığın vazgeçilmez bir adeti olarak kabul edilirdi. Avrupa saraylarında da bu geleneğin karşılığı olan regalia, yani olağanüstü ziyafetler ve eğlenceler, hükümdarlığın gerekleri arasında sayılmıştır. Doğu’da olsun, Batı’da olsun saray kültürü halk kültüründen her zaman farklı olmuş ve bu farklılık işret meclisi geleneğine ve gösterilen tepkilere de yansımıştır. Bir yandan lalalar üzerinden şehzadelere, diğer yandan sakinameler ve kabusnameler yoluyla üst sınıf mensuplarına en ince ayrıntısıyla aktarılan bu geleneğin muhalifleri de fütüvvetnameler ile kendini ifade ederdi. Halk için yazılmış ahlak kitapları olan fütüvvetnamelerde dinin emirlerine karşı hareketler daima kötülenmiş, şarap başlıca günah sayılmıştır. Ne var ki, sakinameler ve kabusnameler dini kurallara aykırı sayılan unsurları İslamiyet ile bağdaştırmayı bir ödev saymıştır: bu eserlerde işret meclislerinin daima Tanrı ve Peygamber’e dua ile başladığı ve tövbe ile son bulduğu hep vurgulanır. Zira insan zayıftır, günah işler, sonunda Gaffaru’l-zünub –günahları affedici olan– rabbine sığınır. Osmanlı sosyal-kültürel tarihine bir katkı olarak hazırlanan bu eser, sarayın ve ona bağlı zarifler denilen yüksek sınıfın kendine has geleneksel kültürü ile yaşamının az bilinen bir yanına ışık tutmaya çalışıyor.

Konu Başlığı
Turkish literature -- History and criticism.
 
Türk edebiyatı -- Tarih ve eleştiri.
 
Poets, Turkish -- Criticism and interpretation.
 
Şairler, Türk -- Eleştiri ve yorum.
 
Music -- Turkey -- History.
 
Müzik -- Türkiye -- Tarih.
 
Rites and ceremonies -- Turkey -- History.
 
Adetler ve törenler -- Türkiye -- Tarih.
 
Seljuks -- History.
 
Selçuklular -- Tarih.

Coğrafi Terim
Turkey -- Court and courtiers.
 
Türkiye -- Saray ve saraylılar.
 
Turkey -- Kings and rulers -- Art patronage -- History.
 
Türkiye -- Krallar ve hükümdarlar -- Sanat sponsorluğu -- Tarih.
 
Turkey -- History -- Ottoman Empire, 1288-1918.
 
Türkiye -- Tarih -- Osmanlı İmparatorluğu, 1288-1918.
 
Turkey -- History -- To 1453.
 
Türkiye -- Tarih -- To 1453.


LibraryMateryal TürüDemirbaşYer NumarasıDurumu / Lokasyon / İade Tarihi
Ekonomi KütüphanesiKitapEKOBKN0006528956.1015 INA 2016BMerkez Kütüphane Genel Koleksiyon