Eğitim ekonomisi : eleştirel bir yaklaşım
tarafından
Yılmaz, Tahir. yazar
Başlık
:
Eğitim ekonomisi : eleştirel bir yaklaşım
Yazar
:
Yılmaz, Tahir. yazar
ISBN
:
9786051700656
Yazar Ek Girişi
:
Yılmaz, Tahir. yazar
Fiziksel Tanımlama
:
x, 157 sayfa : tablo ; 24 cm.
İçerik
:
İÇİNDEKİLER -- ÖNSÖZ iii -- İÇİNDEKİLER vi -- ÇİZELGELER LİSTESİ ix -- ŞEKİLLER LİSTESİ x -- EKLER LİSTESİ x -- GİRİŞ 1 -- 1. BÖLÜM -- İNSAN SERMAYESİ YAKLAŞIMI VE EĞİTİM 13 -- l.l.Giriş 14 -- 1.2.Toplumdaki Üretim İlişkileri, Toplumsal Yapı ve Emek Gücünün Yeni- -- den Üretimi 14 -- 1.3.İnsan Sermayesi Yaklaşımı 15 -- 1.4.İnsan Sermayesi Yaklaşımı ve Eğitim İlişkisi 25 -- 1.5.Sonuç 34 -- 2. BÖLÜM -- EŞİTSİZLİK VE EĞİTİM 37 -- 2.1.Giriş 38 -- 2.2.Eşitsizliklerin Oluşumu ve Yeniden Üretim Mekanizması 38 -- 2.3.Gelir Eşitsizliği 39 -- 2.4.Gelir Eşitsizliğinin Eğitim Üzerindeki Etkileri 42 -- 2.5.Türkiye'de Eşitsizlik ve Eğitim 47 -- 2.6.Sonuç 55 -- EĞİTİM TALEBİ 57 -- 3.1.Giriş 58 -- 3.2.Ekonomide Talep 58 -- 3.3.Eğitim Talebi 59 -- 3.4.Eğitim Talebini Belirleyen Unsurlar 60 -- 3.4.1.Bireysel Unsurlar 61 -- 3.4.2.Ailesel ve Çevresel Unsurlar 62 -- 3.4.3.Ülkenin Eğitim Sistemi 64 -- 3.4.4.Eğitimin Maliyeti 66 -- 3.4.5.Emek Piyasası ve İstihdam Koşulları 68 -- 3.5.Sonuç 69 -- 4. BÖLÜM -- EĞİTİM ARZI 71 -- 4.1 .Giriş 72 -- 4.2.Ekonomide Arz 72 -- 4.3.Eğitim Arzı 73 -- 4.3.1 .Öğretmen Arzı 75 -- 4.3.2.Kaynak Arzı 81 -- 4.4.Eğitimin Üretim Fonksiyonu 87 -- 4.5.Sonuç 89 -- EĞİTİM FİNANSMANI 91 -- 5.1.Giriş 92 -- 5.2.Eğitimin Maliyeti 92 -- 5.3.Eğitim Finansmanı 97 -- 5.4.Türkiye'de Eğitim Finansmanı 102 -- 5.5.Sonuç 105 -- 6. BÖLÜM -- EĞİTİMİN SOSYAL VE EKONOMİK KALKINMAYA ETKİSİ 107 -- ö.l.Giriş 108 -- 6.2.Ekonomik Büyüme, Gelişme ve Kalkmma 108 -- 6.3.Eğitimin Ekonomik Rolüne İlişkin Yaklaşımlar 110 -- 6.3.1.İnsan Sermayesi Yaklaşımı 110 -- 6.3.2.Kuyruk Hipotezi 112 -- 6.3.3.Eleme Hipotezi 112 -- 6.3.4.İkili İşgücü Yaklaşımı 114 -- 6.3.5.Radikal Kuram 114 -- 6.4.Eğitimin İnsani Gelişmişlik Düzeyine Etkisi ve Kalkınma 117 -- 6.5.Eğitim, Demokratik Yaşam ve Kalkınma 120 -- 6.6.Eğitim, Sağlık ve Kalkınma 123 -- 6.7.Toplumsal, Siyasal İstikrar, Toplumsal Dayanışma, Eğitim ve Kalkınma 125 -- 6.8.Teknoloji, Yenilik Yaratma, Eğitim ve Kalkınma 127 -- 6.9.Sonuç 128 -- SONUÇ 131 -- KAVRAMLAR DİZİNİ 136 -- KAYNAKÇA 142 -- EKLER 157
Özet
:
Bugün tüm dünya neoliberalizmin politik, ekonomik, sosyal ve ideolojik kuşatması altındadır. Bu kuşatma, sosyal hayatın tüm kurumlarının neoliberalizme göre biçimlendirilmesi ve var olan eşitsizliklerin yeniden üretilmesi yönünde günden güne daha acımasız bir dünyayı beraberinde getirmektedir. Neoliberalizmin bu tüm sosyal hayata içkin yapısı tüm kurumları olduğu gibi eğitimi de doğrudan etkilemektedir. Eğitim, alınıp satılabilen bir meta haline gelmiş, kamusal ve sosyal yönü dışarıda tutularak yeniden tanımlanmış; rekabetçi, piyasacı ve tüketici yapısı ile tam da neoliberalizmin güdümüne girmiş durumdadır. Bireyler, emek gücünün yeniden üretimi sürecinde neoliberalizmin kucağına bırakılmış, özelleştirme, yeni işletmecilik, toplam kalite yönetimi, esnek çalışma koşulları, çağa uygun becerileri edindirme gibi farklı ad ve yöntemler aracılığı ile neoliberalizmin çarkının bir parçası haline getirilmiştir. Eğitim, sağlık, ulaşım gibi kamusal hizmetler, yeniden düzenleme adı altında devletin bütçesine bir yük olarak gösterilmiş ve buna çare olarak da özelleştirmenin ilaçmış gibi sunulması artık gerekli gösterilmeye başlanmıştır. Tüketici toplum, sürekli olarak kutsanmış, demokrasi, adalet ve özgürlük gibi kavramların içi boşaltılarak neoliberalizmin ideolojisi hayatın her alanında hakim kılınmıştır.
Konu Başlığı
:
Education -- Economic aspects.
Eğitim -- Ekonomik yönler.
Yazar Ek Girişi
:
Sarpkaya, Ruhi,
Library | Materyal Türü | Demirbaş | Yer Numarası | Durumu / Lokasyon / İade Tarihi |
---|
Ekonomi Kütüphanesi | Kitap | EKOBKN0007198 | 379.11 YIL 2016 | Merkez Kütüphane Genel Koleksiyon |