Yükseköğretim yönetiminde dönüşüm ve Türkiye için alternatif yönetim modeli önerisi:
tarafından
 
Yavuz, Mehmet

Başlık
Yükseköğretim yönetiminde dönüşüm ve Türkiye için alternatif yönetim modeli önerisi:

Yazar
Yavuz, Mehmet

ISBN
9789751952844

Yazar Ek Girişi
Yavuz, Mehmet

Fiziksel Tanımlama
ix, 191 sayfa. ; 24 cm.

Seri
T.C. Kalkınma Bakanlığı ; Yayın no: 2837.

İçerik
I.Yükseköğretim Yönetimi : Kuramsal Çerçeve II.Yükseköğretim Yönetimi:Ülke Örnekleri III.Üniversite Kurumunun Ortaya Çıkışı ve YÖK Sistemine Kadar Türkiye Yüksek Öğretim Yönetimi IV.1981'den Günümüze Yükseköğretim Yönetimi:YÖK Sistemi V.YÖK Sistemine Alternatif Yönetim Model Önerisi

Özet
Bu çalışmanın amacı, yükseköğretim yönetiminde dünyada ve Türkiye’de yaşanan dönüşümü analiz etmek ve bu analizin sağladığı zeminden hareketle Türkiye için alternatif yönetim modeli önerisinde bulunmaktır. Dünyada bilgi toplumuna geçiş sürecinde yaşanan gelişmeler, ülkeler arası rekabette yetişmiş insan gücünü belirleyici bir faktör haline getirmiştir. Buna bağlı olarak ülkelerin yükseköğretim kurumlarından beklentileri artmış ve bu kurumların daha verimli hale getirilmesi bağlamında ülkeleri yükseköğretim yönetiminde yeni arayışlara sevk etmiştir. Bu bağlamda, 1990’lı yılların başından itibaren başta Avrupa ülkeleri olmak üzere tüm dünyada yükseköğretim yönetimine ilişkin reform çabaları hız kazanmıştır. Yapılan reformlar, yükseköğretim yönetiminde devletin rolünün azalmasına bağlı olarak üniversite özerkliğinin genişlemesi yönünde bir eğilimi yansıtmaktadır. Buna karşılık Türkiye’de yükseköğretim yönetiminin merkeziyetçi ve bürokratik yapısının sonucu olarak üniversiteler oldukça sınırlı bir özerkliğe sahiptir. YÖK Sistemi olarak adlandırılan mevcut yönetim modelinin, çağın gelişmeleri karşısında ihtiyaçlara cevap veremediği ve buna bağlı olarak reforme edilmesi gerektiği konusunda kamuoyunda görüş birliği vardır. Ancak bu görüş birliğine rağmen bugüne kadar yükseköğretim yönetiminde herhangi bir reform yapılamamıştır. Çalışma kapsamında dünyada yükseköğretim yönetiminde yaşanan dönüşümün analizinde ortaçağ üniversitesinden girişimci üniversiteye doğru uzanan bir gelişim çizgisi takip edilmiştir. Bu kapsamda yükseköğretim yönetimi açısından iki önemli sonuca ulaşılmıştır. Bunlardan ilkine göre, ülkelerin modernleşme sürecinin niteliği yükseköğretim yönetimi üzerinde doğrudan belirleyici bir etkiye sahiptir. Diğerine göre ise, üniversite özerkliği kavramı yükseköğretim yönetimi açısından kilit öneme sahip bir kavramdır. Buradan hareketle Türkiye yükseköğretim yönetiminde yaşanan dönüşüm analiz edilmiş ve Türkiye’de henüz modern üniversite olgusunun yerleşiklik kazanmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, çalışmanın sonunda birincil hedefi Türkiye’de modern üniversite olgusunun yerleşiklik kazanması olan alternatif bir yönetim modeli önerisinde bulunulmuştur. Bu modelin aynı zamanda Türkiye’de girişimci üniversite modeline geçiş için gerekli zeminin oluşmasına da katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

Konu Başlığı
Universities and colleges -- Administration -- Turkey
 
Üniversite ve Yükseköğretim kurumları -- Yönetim -- Türkiye
 
University autonomy
 
Üniversitelerin özerkliği
 
Higher education and state
 
Yüksek eğitim ve devlet
 
Tezler, Uzmanlık (T.C. Kalkınma Bakanlığı)

Tüzel Kişi Ek Girişi
T.C. Kalkınma Bakanlığı. Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü (KB. SSKGM)


LibraryMateryal TürüDemirbaşYer NumarasıDurumu / Lokasyon / İade Tarihi
Ekonomi KütüphanesiKitapEKOBKN0006697378.561 YAV 2012Merkez Kütüphane Genel Koleksiyon